Yeraltı Adamının 200. Yas Günü

Yeraltı adamının 200. Yaş günü

    Fyodor Mihayloviç Dostoyevski. Rus edebiyatı’nın en bilinen en çok okunan yazarlarından biri.

    Yaklaşık iki gün önce doğum günüydü. Bazı kaynaklarda farklı tarih olsa da. Bu yayını biraz geciktirdim çünkü Dostoyevski okumuş olsam bile o gün geç farkettiğim için biraz hakkında araştırma yapmam gerekti. Aynı zamanda Dostoyevski’nin eserleri okudum bitti hadi başka kitaba geçeyim denecek türden eserler değil. Okuru dünyasının içine çeker. Orada hem acı çektirir hem de tüm güzellikleri tattırabilir. Benim ilk okuduğum eseri Kumarbaz idi. Bir kere okuyup bırakmıştım. Hatta bu kitabı yazmasının farklı bir sebebi de var. Bazı kaynaklarda kumar borcunu ödemek için iki haftalık bir sürede yazdığı söylense de gerçek bilgi olduğunu düşündüğüm başka bir bilgi ise “yayınevi ile yaptığı anlaşmaya bağlı kalmak mecburiyeti üzerine, (Kumarbaz romanının 25 gün içerisinde yazılmaması halinde Dostoyevski ileride yazacağı romanlardan herhangi bir hak talep edemeyecekti) romanın yetişememe telaşı ve en önemlisi iyi bir roman yazmak düşüncesiyle tuttuğu stenograf Anna Grigoryevna'nın yardımı ile yazmış ve kendinden genç olan bu kadınla daha sonra evlenmiştir. Roman 25 günde tamamlanmıştır.” Şeklindedir. 



    Bir başka eseri Yeraltından Notlar kitabını almıştım. Ama dili ağır bir kitap olduğundan okumaya fırsat bulamadım. Sonra başka eserlerine yöneldim. Beyaz Geceler. Okuduğum en iyi öykülerinden biriydi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları basımı olan Beyaz Geceler’in içinde birkaç kısa öykü daha bulunmakta. Bunların içinden en beğendiklerim ise Yufka Yürek ve Haysiyetli Hırsız olmuştu.

    En çok bilinen eseri olan Suç ve Ceza’yı da bu senenin başlarında okumuştum. Toplamda 600 sayfalık bir kitap. Yaklaşık bir ayda bitirdim. Çünkü birçok karakter var bazı bölümlerde çok fazla betimlemeler olsa da yavaş yavaş okunduğunda hazzına varabileceğimiz bir eser. Baş karakter Rodion Romanoviç Raskolnikov St.Petersburg’da yaşayan bir hukuk öğrencisidir. Maddi zorluklardan dolayı okumayı bırakmıştır. Ev kirasını ödeyemediği için ev sahibesini öldürmeyi bir anda kafasına takmıştır. Sonrasını da okumayanlar için sürpriz olsun. Bu arada filmi de var YouTube’da bulabilirsiniz siyah beyaz çekilmiş bir film. Kitabı okuyunca zaten hemen hemen hayal ettiğiniz her şey benzer çıkıyor çünkü benim öyle olmuştu. Filmin duygusu da izleyiciyi en az kitap kadar etkiliyor. Psikolojik ve sosyolojik açıdan önemli bir kitap olduğundan herkesin okuması anlaması gerektiğini düşünüyorum.



     En son okuduğum eseri de İnsancıklar olmuştu. Varvara ile Aleksey’in mektuplaşmaları şeklindeki roman. Dostoyevski’nin ilk kaleme aldığı eserdir. Yazdığında ev arkadaşına okuması için verir o da yazar ve yayımcı olan arkadaşına okuması için götürür ve bu ilk eserinin başyapıt niteliğinde olduğunu söyler. Bunun üzerine kitap 1846 yılında yayımlanır.

    Bundan sonraki eserlerini de okudukça yorumlayacağım. Ama belki bu sene değil çünkü yıl sonuna çok az kaldı ve yıllık kitap okuma hedefimi bitirmeme çok az kaldı ve okumam gereken başka kitaplar beni bekliyor. Bugünkü yayınımız sona ermiştir. Bir dahaki yayında görüşmek üzere.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bohemian Rhapsody Film Incelemesi

ANNE FRANK'A MEKTUBUM

gerçeklik uyandırmadan kahven uyandırsın.